کانون پرورش، میانبر رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت است

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش در نشست هیأت امنای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این کانون را راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت دانست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی اظهار داشت: وقتی به مسائل دیروز، امروز و فردای کشور می اندیشم، هیچ راهی بهتر از بهره مندی از نیروی انسانی با کیفت و مناسبات خوب بین آن ها، برای رفع مشکلات پیدا نمی کنیم.

وی افزود: میزان تعهد یک جامعه به پیشرفت را باید در میزان توجه آن به «نیروی انسانی با کیفیت» و «ساماندهی  با کیفیت مناسبات بین انسان ها»، جست و جو کرد؛ در تقسیم بندی ملی نیز کار «تربیت نیروی انسانی با کیفیت» را به نظام تعلیم و تربیت سپردند تا شخصیت فردی و ملی، در این نظام پرورش یابد و پایه گذاری تمدن و فرهنگ شکل گیرد.

حاجی میرزایی خدمت در  حوزه تعلیم و تربیت را یکی از درخشان ترین خدمت ها، توصیف کرد و افزود: «تریبت انسان ها» مسئولیتی سنگین و خطیر است؛ هرچند در این مسیر تنها نیستیم و نهادهای دیگری از جمله «خانواده» نیز سهیم هستند، اما مسئولیت ما با سایر نهادها کاملا ًمتمایر است، زیرا فلسفه وجودی ما انجام چنین مسئولیتی است؛ در صورتی که سایر نهادهای سهیم در تربیت انسان ها، صرفاً برای این مأموریت ایجاد نشده اند.

وی با بیان اینکه، آموزش و پرورش به عنوان نهاد بزرگ تعلیم و تربیت، مأموریت ها را بین بخش های مختلف تقسیم کرده است گفت:معتقدم جذاب ترین، خلاقانه ترین، شوق انگیز ترین و هموارترین بخش مأموریت ما به «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» سپرده شده است.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: هرچند نتایج کار با کودکان، بسان پروژه های عمرانی و احداث یک برج بلند، قابل مشاهده نیست، اما می شود انسانی را تربیت کرد که در همه جهان، دیده شود.

وی بر تلاش برای رسیدن «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» به جایگاه واقعی خود، تأکید و عنوان کرد: در این دوران که بسیاری از اهداف نظام تعلیم و تربیت تحت تأثیر «کنکور» و «تفکر دانش محوری» با اخلال مواجه شده است، انتظار می رود در مجموعه کانون  با استفاده از نیروی انسانی با کیفیت، برای تحقق اهداف نطام تعلیم و تربیت، بیش از پیش تلاش شود.

حاجی میرزایی اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «تربیت افراد برای زندگی سالم تر و بهتر»، «هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت» است و آن چه در مدارس آموزش داده می شود در راستای «بهتر زیستن» است تا افراد بتوانند در آینده مستقل باشند و از حقوق خود و جامعه، به خوبی دفاع کنند و به قابلیت های ممتاز درون خود، دست یابد.

وی «آماده کردن دانش آموزان برای یک زندگی شرافتمندانه» را کوتاه ترین توصیف از اهداف سند تحول عنوان و اذعان داشت: هر چند کار کردن در گستره نظام تعلیم و تربیت به سهولت امکان پذیر نیست، اما «راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود بیش از ۶۰هزار مدرسه ابتدایی، اظهار کرد: دانش آموزان مخاطبان کانون هستند و حق آن هاست که استعدادهایشان کشف شود، بنابراین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید ابزارهایی داشته و جذابیت هایی ایجاد نماید تا دانش آموزان آزادانه آن را انتخاب و استعدادهای خود را شکوفا کنند.

عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: «توسعه کتاب و فرهنگ کتابخوانی» امری مهم و ضروری است، که کانون باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد.

وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، باید شرایط حضور بزرگان این عرصه را در کانون مهیا کند تا هریک از بزرگان و متخصصان کودک و نوجوان، به درخشش استعدادهای دانش آموزان کمک کنند.

در ابتدای این نشست، مهدی علی‌اکبرزاده؛ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گزارشی از عملکرد و برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارائه کرد و سپس هر یک از اعضای هیأت امنا، ‌ به بیان دیدگاه های خود پرداختند.   

اخبار مرتبط

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha