تجاری سازی محصولات دانش بنیان نخبگان را به سمت تولید هدایت می کند

قزوین - ایرنا - رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: تجاری سازی محصولات دانش بنیان در قزوین تا حدود زیادی توانسته جامعه نخبگان را به سمت تولید محصولات فاخر و ورود آنها به بازارهای داخلی و مهم بین المللی هدایت کند.

به گزارش ایرنا، ارتباط صنعت و دانشگاه آرزوی دیرینه بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران بوده، آرزویی که برخی از کشورهای پیشرفته به خوبی آن را اجرایی کرده و همین موضوع باعث موفقیت و توسعه آنها در زمینه های مختلف هم شده اما برخی ها هنوز با انجام این مساله مشکل داشته و نتوانسته اند آن را نهادینه کنند.

در همین راستا، بارها و بارها مسوولان کشور ما در مقاطع مختلف اهمیت اتصال این دو حوزه مهم را گوشزد کرده اند اما یا اقدامی اساسی در این راستا صورت نگرفته و یا اساسا منجر به یک اقدام ثمربخش نشده است.

یکی از مراکز مهمی که تلاش زیادی برای اتصال حوزه صنعت با مراکز دانشگاهی داشته، جهاد دانشگاهی بوده که طی سال های گذشته برنامه ریزی های گسترده و مدونی را برای ورود به این عرصه به انجام رسانده است.

تجاری سازی محصولات، ایده پردازی و توانمندسازی از جمله موضوعات مهمی بوده که جهاد دانشگاهی، به ویژه در استان قزوین در دستور کار خود قرار داده تا جایی که تا امروز چند نمونه مشخص و مثبت آن را نیز به ثبت رسانده، موضوعی که امیدواری را برای ارتباط بخشیدن حوزه های صنعت و دانشگاه در این استان روز به روز افزایش می دهد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین برای بررسی چگونگی روند تجاری سازی محصولات دانش بنیان گفت و گویی را با فرشاد پیله چی، رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان قزوین ترتیب داده که متن آن به شرح ذیل می باشد.

ارتباط صنعت و دانشگاه در تجاری سازی محصولات طرحی موفق بوده است

ایرنا. در خصوص لزوم حمایت از محصولات دانش بنیان و اهمیت ارتباط بین حوزه صنعت و دانشگاه توضیح دهید؟

متاسفانه ارتباط بین صنعت و دانشگاه امروزه به یک موضوع کلیشه ای در کشور ما تبدیل شده تا جایی که این روزها شاهد آن هستیم که بسیاری از کشورهای پیشرفته به طور جدی در این زمینه ورود پیدا کرده و نتایج بسیار مطلوب و قابل تاملی را نیز کسب کرده اند.

باید بپذیریم که در حوزه تجاری سازی هر قدر ارتباط بین بخش صنعت با مراکز دانشگاهی نزدیک و نزدیکتر شود بدون شک شاهد پیشرفت های چشمگیری در زمینه های مختلف اقتصادی خواهیم بود.

با توجه به اینکه در دنیای امروز مراکز دانشگاهی به نسل های مختلفی تقسیم بندی شده و هریک دارای ویژگی های خاص به خود هستند، اما نسل نخست را می توان در حوزه آموزش و توانمندسازی و نسل دوم را نیز به حوزه پژوهش، که برای پیشرفت امری ناگسستنی محسوب می شود، معرفی کرد.

پس از گذشت چند دهه، نسل سوم در دانشگاه ها به سمت صنعتی شدن و کارآفرینی رفت که این مساله در نهایت منجر به ایجاد اشتغال پایدار در بین جامعه و دانشگاهیان شد و در عین حال نیز کشورها را در بسیاری از موضوعات با موفقیت های زیادی همراه کرد.

هم اکنون نیز کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در نسل چهارم به سمت تجاری سازی محصولات رفته و با این اقدام دست به درآمدزایی های زیادی برای مردم خود ایجا کرده اند.

دانشگاه ها در نسل چهارم، نه تنها بودجه ای دریافت نمی کنند بلکه درآمدزا هم بوده و نخبگان را نیز برای ورود به موضوعات دانش بنیان دعوت و جذب می کنند.

بنابراین، اگر بخواهیم در کشور به حوزه تجاری سازی ورود پیدا کنیم باید به نسل سوم و چهارم دانشگاهی برسیم و اگر این موضوع تحقق یابد بی شک نتایج و ثمرات بسیار خوبی را برای کشور خود رقم خواهیم زد.

ایرنا. جهاد دانشگاهی در روند تجاری سازی محصولات دانش بنیان چه اقداماتی انجام می دهد؟

جهاد دانشگاهی با توجه به موضوعات مطرح شده به سمت ترمیم و از بین بردن شکاف های موجود در روند تجاری سازی حرکت می کند و به عنوان یک نهاد توسعه ای، پژوهشی و علمی به دنبال برطرف کردن این مشکل است.

در این مسیر، جهاد دانشگاهی ضمن روبرو شدن با شرکت و تیم های دانش بنیان، آنانی که دارای ایده های بسیار خوب و ارزشمندی بوده و حتی به محصول نیز دست یافته اند، اما گاها برای ورود به بازار با مشکلاتی روبرو شده و روند این مساله به اندازه ای زیاد است که برای ادامه راه توان و انگیزه ای برای آنان به جا نمی گذارد را مورد حمایت جدی خود قرار داده است.

در چنین فضایی، جهاد دانشگاهی برای کاهش غوغا سالاری اداری و نیز ورود محصول تولید شده به بازار، وارد عمل شده و به نوعی محصول را تجاری سازی می کند، موضوعی که امروز به یکی از اولویت های اصلی این نهاد تبدیل شده و برای تحقق آن نیز برنامه ریزی های جامع و مدونی کرده است.

طی ۲ سال گذشته جهاد دانشگاهی در زمینه تجاری سازی ورود جدی داشته و با راه اندازی یک مرکز خاص برای این موضوع، نیازهای بازار، سرمایه گذاری و حمایت را به انجام رسانده و نتیجه آن نیز تجاری سازی چند محصول مهم در سطوح استانی، کشوری و حتی بین المللی بوده است.

ارتباط صنعت و دانشگاه در تجاری سازی محصولات طرحی موفق بوده است

ایرنا. چند نمونه از طرح های موفق در زمینه تجاری سازی را نام ببرید؟

یکی از طرح های مهم، بحث ذخیره سازی برق است که از معضلات کشور نیز به حساب می آید و امروزه موضوع ذخیره سازی انرژی با توجه به منابع محدود، مهم ارزیابی شده و به همین جهت نیاز بود تا در این زمینه ورود جدی داشته باشیم.

خوشبختانه این طرح در سطح برون مرزی نیز در حال پیگیری بوده و با توجه به اینکه مصرف در حوزه برق به شدت در حال افزایش می باشد، این طرح برای صرفه جویی بسیار مهم تلقی می شود.

شرکت یاد شده، برق را با کیفیت بیشتر و هزینه پایین تر ارایه می کند و امیدواریم در ادامه راه به شکل مطلوبی بتوانیم آن را وارد بازار کنیم.

موضوع دیگر، عایق های نگهدارنده گرما و سرما در صنایع می باشد که این مساله در حوزه صنعت به شدت با مشکل روبرو بوده و هدر رفت گرما در آن بسیار مشهود می باشد و این محصول می تواند در کاهش مصرف انرژی بسیار موثر باشد.

این مساله یک دانش فنی خاص و منحصر به فرد شناخته می شود و تا امروز نیز در کشور این موضوع را نداشته ایم.

ایرنا. برخی از استعدادهای درخشان در زمینه تقویت و حمایت از ایده های خود با مشکلاتی روبرو هستند، در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اید؟

یکی از اتفاقات بزرگی که باید در کشور، به ویژه در قزوین رقم بخورد تقویت اعتماد به نفس جوانان است، موضوعی که یکی از مهمترین نقاط ضعف به شمار می آید و باعث شده بسیاری از استعدادهای فاخر نتوانند ظرفیت های خود را شکوفا کنند.

بنابراین، اگر در حوزه کارآفرینی، اشتغال پایدار، تجاری سازی و فناوری می خواهیم موفق باشیم باید عرصه های بزرگ تری را برای جوانان فراهم کنیم که خوشبختانه جهاد دانشگاهی طی سال های گذشته به این سمت رفته و نمونه بارز آن نیز برگزاری استارت آپ های متعدد در سطح استان است.

علاوه بر این، باید فرهنگ موضوع ایده پردازی در کشور نیز نهادینه شود، چراکه هنوز دانشجویان و نخبگان فکر می کنند که برای موفقیت باید راه گذشتگان را بپیمایند، در حالی که با توجه به مستعد بودن و بالا بودن ضریب هوشی جوانان ما، اگر به آنان باور داشته باشیم و مورد حمایت قرار گیرند بدون شک شاهد بروز خلاقیت ها و اختراعات زیادی از سوی آنان خواهیم بود.

ارتباط صنعت و دانشگاه در تجاری سازی محصولات طرحی موفق بوده است

  ایرنا. اصولا ایده هایی که شما به دنبال آن هستید آیا جدید هستند و یا اینکه در کشور مشابه آن وجود دارد؟

اولویت جهاد دانشگاهی برای حمایت، آن دسته از محصولات و خدماتی هستند که در کشور به صرفه بوده و مشابه داخلی نیز نداشته باشند و در عین حال نیز بتواند نیازهای روز کشور را برطرف کند و اگر بر موضوع اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان نیز تمرکز لازم صورت گیرد در بسیاری از موارد نیازی به وارادات هم نخواهیم داشت.

در ادامه مسیر به این نتیجه رسیدیم که یک حلقه مفقوده دیگری نیز وجود دارد که حتی به محصول و خدمت نرسیده و در فاز نخست که ایده نام دارد، متوقف شده، بنابراین جهاد دانشگاهی بر فاز نخست این زنجیره تمرکز کرده و مرکز نوآوری و شتاب دهی را در سطح استان راه اندازی نمود تا افرادی که در فاز ایده هستند را شناسایی و همراهی کند.

در جهاد دانشگاهی دو بخش متمرکز وجود دارد، یک مرکز برای ایده پردازی و یک مرکز در زمینه تجاری سازی فعالیت دارند تا بدین وسیله در آن مسیرهایی که نخبگان و دانشجویان با مشکل روبرو هستند، کمک حال آنان باشد.

ایرنا. برای جلوگیری از موازی کاری در این موضوع، چه اقداماتی انجام شده است؟

موازی کاری همواره یکی از موضوعات ریشه ای در کشور و استان بوده و در حال حاضر نیز جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلفی ورود پیدا کرده و اعتقاد دارد باید با خرد جمعی و تضارب آرا، اقدامات لازم در موضوعات مختلف را پیش برد.

در عین حال نیز سعی داریم تا موازی کاری را در زمینه حمایت از نخبگان و دانشجویان کاهش داده و هم افزایی را افزایش دهیم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha