نفس تهران به شماره افتاد

تهران- ایرنا- در این مقطع از سال، همواره پدیده وارونگی هوا و تاثیر این موضوع بر افزایش آلودگی هوای تهران، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. این بار کسب رتبه چهارمین شهر آلوده جهان برای تهران، بسیار مورد توجه رسانه های داخلی قرار گرفت.

رسانه‌های ایران دهم آذر ۱۴۰۰ خورشیدی نگاه ویژه‌ای به آلودگی هوای تهران داشته‌اند. به گونه‌ای که اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام گزارش، یادداشت و مصاحبه‌هایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از این گزارش‌ها رصد می شود.

اعتدال گرا

سهم بالای منابع متحرک در آلودگی هوا

روزنامه ایران در این زمینه به گفت وگو با جعفر تشکری‌هاشمی عضو شورای شهر تهران پرداخت و به نقل از وی نوشت: در چهار سال گذشته بیش از سه تا سه و نیم میلیون نفر با اتوبوس در داخل شهر و به طور متوسط ۲ میلیون که گاهی تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هم رکورد می‌زد با مترو جابه‌جا می‌شدند، اما هم اکنون این سهم با اتوبوس به ۸۰۰ هزار نفر و با مترو به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است که در مجموع ۲ میلیون نفر می‌شود. سؤال این است که این سه و نیم میلیون نفر اضافی از چه طریقی تردد می‌کنند؟ قطعاً یا با خودروی شخصی یا تاکسی‌های آنلاین و خطی که همین موضوع باعث تردد بیشتر و بالطبع افزایش آلاینده‌ها در تهران شده است. در نظر بگیرید که متوسط سرنشین تهران ½ نفر است. متأسفانه مسأله آلودگی با بخشنامه و دستورالعمل درست نمی‌شود و ما برای رفع موانع بودجه و زمان می‌خواهیم. پلیس پیش از این اعلام کرده بود که میزان تردد با خودروی شخصی در تهران بعد از بازگشایی‌های اخیر ۱۸ درصد افزایش یافته است.

احتمال اجرای دورکاری در صورت تشدید آلودگی

روزنامه ایران در مطلبی به گفت وگو با عباس شاهسوندی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، پرداخته است. به گزارش این روزنامه وی با بیان اینکه وضعیت هوای تهران، ناسالم برای تمام گروه‌هاست و با این شرایط سلامت مردم به خطر می‌افتد، تأکید می‌کند: طبق قانون اکنون می‌توانیم دورکاری را اجرایی کنیم. مدارس و دانشگاه‌ها تا حدی باز هستند و می‌توان کلاس‌ها را مجازی برگزار کرد تا میزان آلاینده‌ها کاهش یابد؛ اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدام مثبتی انجام نشده است. با این شرایط سلامت مردم به خطر می‌افتد و اگر قرار است کمیته اضطراری تشکیل شود، باید با دو رویکرد باشد؛ اول کاهش مواجهه مردم و دوم کاهش ساعات کاری اداری کارکنان یا تعطیلی و شناورسازی ساعت کاری یا از طریق اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل و... که وضعیت وخیم‌تر نشود. به گفته او، طبق دستورالعمل شرایط اضطرار باید برگزاری مسابقات ورزشی لغو می‌شد و اکنون با وجود اینکه شرایط هوای تهران ناسالم برای همه گروه‌هاست جای تعجب دارد که چگونه اجازه برگزاری مسابقات ورزشی در تهران صادر شده است.

اجرا نشدن قانون هوای پاک از سوی دستگاه های مربوطه

به گزارش روزنامه ایران، سعید محمودی مدیر کل محیط زیست استان تهران از برخی تکالیف بر زمین مانده قانون هوای پاک انتقاد کرده و به ایسنا گفته است: طرح «کهاب» (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) باید تا پایان سال ۱۴۰۰ در جایگاه‌های سوخت تهران اجرا شود. این در حالی است که در حال حاضر تعداد بسیار محدودی از جایگاه‌ها این طرح را انجام داده‌اند و موضوع به‌صورت کامل از سوی وزارت نفت انجام نشده است و انتظار داریم که در چهارچوب قانون هوای پاک این اقدامات با سرعت بیشتری پیگیری شود.

توصیه های پزشکی

خبرآنلاین در گزارشی نوشت: اگر مجبور هستید هنگام آلودگی هوا از خانه بیرون روید، انواع ماسک‌های تنفسی حذف‌کننده ذرات به کمک‌تان می‌آیند. شواهد علمی در اثربخشی ۱۰۰درصد ماسک‌ها کم و محدود است. هنگام استفاده از ماسک به این موارد توجه کنید: ماسک مورد استفاده باید یکبار مصرف باشد. ماسک باید مخصوص تنفس در هوای آلوده و متناسب با صورت‌تان باشد. باید اطراف بینی و دهان‌تان کاملا پوشیده شود تا ذرات راهی برای نفوذ نداشته باشند. از ماسک‌های N۹۵ استفاده کنید. این نوع ماسک ۹۵درصد ذرات آلوده را فیلتر می‌کند. ماسک‌های مخصوص گردوغبار چندان قابل اعتماد نیستند. این نوع ماسک‌ها برای فیلتر ذرات گردوغبار که نسبتا درشت هستند طراحی شده‌اند.

تاثیر تخریب روددره‌ها به بهانه توسعه شهری

همشهری آنلاین در گزارشی به گفت وگو با «محمد درویش» رئیس گروه محیط‌ زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، پرداخت و نوشت: درویش با اظهار تأسف از تخریب روددره‌ها طی دهه‌های گذشته به بهانه توسعه شهری می‌گوید: «ما متأسفانه طی دهه‌های اخیر کمر به قتل روددره‌های شهر بستیم. افزایش ساخت و سازها در بستر رود دره‌های تهران باعث شد تا کاهش کیفیت هوای شهر در سایه قد کشیدن برج‌های سر به فلک کشیده را  فراموش کنیم و حالا امروز باید مرثیه‌خوان نفس‌های به شماره افتاده شهرمان باشیم. از بین رفتن رود دره‌ها باعث شده است تا سرعت ۵‌ متر در ثانیه بادهای غالب تهران توان جابه جایی آلاینده‌ها را نداشته باشند و با انباشت این آلاینده‌ها هر روز شاهد کاهش کیفیت هوای شهر باشیم.»

تاثیر بلند مرتبه‌سازی بر هوای تهران

محمد اصغری کارشناس سازمان هواشناسی و مجری سیما در گفت وگو با روزنامه همشهری مطرح کرد: «اگر به گذشته تهران و بافتی که داشته دقت کنید می‌بینید که در ۴ دهه اخیر وضعیت بافت مسکونی و شهری تهران دچار تغییرات اساسی شده و این مسئله در آلودگی‌ها و وارونگی آن بی‌تأثیر نبوده است» محمد اصغری، کارشناس سازمان هواشناسی و مجری سیما با بیان این مطلب می‌گوید: «اگر بخواهیم به صراحت و شفاف حرف بزنیم باید گفت که بلند مرتبه‌سازی کار دست هوای تهران داده است. برای نمونه به برج‌های بلند مرتبه که در مناطقی مثل ۲۲ و ۵ ساخته شده دقت کنید.

در این فضایی که اکنون در محاصره برج‌ها و ساختمان‌های بلند مرتبه قرار گرفته دیگر هوایی نمی‌تواند از آن عبور کند و به همین دلیل می‌بینیدکه هوای آلوده تهران بیش از هر زمان دیگر نمود پیدا می‌کند؛ چون دیگر هوایی در شهر تهران در این مسیرها جریان پیدا نمی‌کند و همین مسئله به ظاهر کم اهمیت توانسته باعث بروز وارونگی هوا و ایجاد شرایط ناسالم برای گروه‌های مختلف سنی جامعه شود و به قول معروف این بازی را به نفع خودش تمام کند.»

اصولگرایان

رتبه چهارم تهران در آلودگی هوا

روزنامه کیهان به در گزارشی آورده است: تهران روز گذشته با شاخص کیفیت هوای ۱۵۷ در رتبه چهارم ۱۰ شهر آلوده جهان قرار گرفت. براساس جدیدترین گزارش پایگاه بین‌المللی سنجش و رتبه بندی کیفیت شهرها(IQAIR)،   تا ظهر روز سه شنبه، شهر لاهور پاکستان با شاخص ۲۰۸ آلوده‌ترین شهر جهان بود. تهران نیز با شاخص کیفیت هوای ۱۵۷ در بین ۱۰ شهر آلوده جهان در رتبه چهارم قرار گرفت. در بین ۱۰ شهر آلوده جهان، نام سه شهر هندی و دو شهر پاکستانی قرار دارد. اسامی ۱۰ شهر آلوده جهان عبارت است از: لاهور (پاکستان)، دهلی و کلکته (هند)، تهران (ایران)، بمبئی (هند)، کابل (افغانستان)، شهر کویت (کویت)، کاراچی (پاکستان)، کاتماندو (نپال) و هنگ کنگ(هنگ کنگ).

تاثیر حذف ردیف های بودجه شهرداری بر آلودگی هوا

وطن امروز در گزارشی نوشت: مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر تأمین بودجه شهرداری و توجه به رفع آلودگی هوای این کلانشهر گفت: برخلاف تصور و پیش‌بینی‌هایی که انجام شده، وضعیت بودجه چندان مناسب نیست و وقتی بررسی بودجه را انجام می‌دهیم، می‌بینیم هر آنچه برای شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود را حذف کرده‌اند. مهدی چمران تاکید کرد: ما برای آلودگی هوا نگرانیم. در همین راستا برای تامین اتوبوس تلاش می‌کنیم، هرچند کوره راهی را که در بودجه سال گذشته بود و آن هم عملی نشد، سازمان برنامه و بودجه همگی آنها را حذف کرد. گویی دست به دست میکروب‌ها و آلودگی هوا داده‌اند و در این شرایط سخت مشکلات کلانشهرها را دوچندان کرده‌اند؛ حذف این ردیف‌ها کار نابخردانه‌ای است و باعث ایجاد نارضایتی می‌شود. وی در ادامه اظهار داشت: با گفتاردرمانی نمی‌شود کاری کرد؛ اینکه بگوییم می‌خواهیم اقداماتی در حوزه‌های مختلف انجام دهیم اما کار عملی انجام نشود. اگر وسایل مورد نیاز فراهم نشود موفق نمی‌شویم و آلودگی بدتر خواهد شد. در صورت عدم اصلاح بودجه، سال آینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد و مسائلی همچون آلودگی هوا بدتر می‌شود. وی افزود: از شهردار تهران می‌خواهیم در این زمینه به میدان بیاید، اینکه به هیات دولت بروند و بنشینند فایده‌ای ندارد. باید یقه بگیرند و آنچه را حذف شده برگردانند و وضعیت بهتر را رقم بزنند.

اقدامات تهران برای کاهش آلودگی هوا

رجانیوز در مطلبی آورده است: محسن منصوری، استاندار تهران، ضمن تاکید بر اهتمام تمام کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از انتشار آلاینده ها، اظهار داشت: با واحدهای تولیدی و کارخانه‌هایی که نسبت به کنترل خروجی‌ها، اقدام موثری نداشته باشند مطابق قانون برخورد می‌شود.

 وی با اشاره به لزوم اجرای دقیق مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران از سوی تمام دستگاه ها، افزود: تا پایان پایداری وضعیت جوی هوای تهران، همه محدودیت‌های ایجاد شده جهت جلو گیری از انباشت آلاینده‌ها لازم الاجرا می‌باشد.

 استاندار تهران تاکید کرد: تعطیلی موقت واحدهای صنعتی آلاینده، کنترل دقیق خودروهای بدون معاینه فنی، ممنوعیت تردد شبانه خودروهای گازوئیلی و جلوگیری از فعالیت‌های عمرانی آلاینده باید با دقت و نظارت بیشتری از سوی دستگاه‌های مربوطه دنبال شود.

مقصر کیست؟

روزنامه صبح نو گزارشی در ارتباط با این موضوع منتشر کرد و نوشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست اصلی‌ترین نهادی است که وظیفه نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با هوای پاک را برعهده دارد اما برخی مقامات این سازمان در هفته‌های اخیر و بعد از اظهارات یکی از معاونان سازمان بازرسی کل کشور درباره مقصران بروز آلودگی هوای شهرها و برخورد جدی با آن‌ها، واکنش‌هایی را نشان داده‌اند تا اعلام کنند که این سازمان مقصر نیست و بقیه در انجام وظایف خود کم‌کاری کرده‌اند. روز گذشته هم مدیرکل محیط‌زیست استان تهران به میدان آمد و در گفت‌وگو با ایسنا از دیگر سازمان‌ها بابت عمل نکردن به تکالیف برزمین مانده قانون هوای پاک انتقاد کرد.

اصلاح طلب

تاثیر بودجه شهرداری بر آلودگی هوا

روزنامه شرق در گزارشی آورده است: هفته گذشته بود که رئیس‌جمهور در دیدار با شهردار تهران قول داد با همه ظرفیت برای رفع مشکلات مردم تهران، با شهرداری تهران به‌صورت حداکثری همکاری می‌کند اما روز گذشته مهدی چمران خبر داد که سازمان برنامه‌وبودجه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تمام ردیف‌های حمایتی از شهرداری را حذف کرده است.

شروط محیط زیست برای مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نیروگاه‌ها باید مجهز به سیستم کنترل آلودگی هوا شوند. در این شرایط می‌توانند مازوت هم بسوزانند.

به گزارش ایسنا براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران سهم صنایع و نیروگاه‌ها از میان منابع ثابت تهران و اطراف آن در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون حدود ۳۰ درصد گزارش شده است. در سال‌های اخیر مازوت سوزی برخی صنایع و نیروگاه‌ها آلودگی هوای برخی کلانشهرها را تشدید کرده است. امسال هم مازوت‌سوزی  شهرهایی مانند تبریز، مشهد و همدان تایید شده است.

داریوش گل‌علیزاده در گفت و گو با ایسنا درباره مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها گفت: وقتی نیروگاه‌ها سیستم کنترلی داشته باشند، مازوت‌سوزی اشکالی ندارد. در تمام دنیا نیروگاه‌ها هم مازوت و هم گازوئیل پرگوگرد مصرف می‌کنند ولی تجهیزات کنترل آلایندگی روی دودکش آن‌ها نصب شده است و هوا آلوده نمی‌شود این در حالیست که هیچ یک از نیروگاه‌های ما این تجهیزات را ندارند.

توجیهی برای مصرف مازوتروزنامه همدلی در مطلبی با عنوان «تزریق مازوت به ریه‌های مردم» آورده است: «مردم را از مصرف مازوت نترسانید»، این جمله عجیب از سوی یک عضو کمیسیون انرژی مجلس، در روزهایی با هوای سمی پایتخت و بسیاری از شهرهای بزرگ، با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. فریدون عباسی به‌تازگی گفته: «مردم را از مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع نترسانیم، اگر مازوت مصرف نکنیم ۲۵ درصد کشور در خاموشی فرو می‌رود، اگر گرما می‌خواهیم و خواستار زنده ماندن هستیم، باید آلودگی را نیز تحمل کنیم»؛ جمله‌ای که این‌طور از آن برمی‌آید، ایرانی‌ها بین آلودگی هوا یا خاموشی‌ها یکی را باید انتخاب کنند؛ انتخابی بین بد و بدتر.

جمع‌بندی

درحالی که نفس های تهران به شماره افتاده، خبر قرارگرفتن تهران در رتبه چهارمین شهر آلوده جهان، نگرانی ها را نسبت به این موضوع افزایش داده است. رسانه های اعتدال گرا در مطالب منتشر شده خود در زمینه آلودگی هوا به محورهای سهم بالای منابع متحرک در آلودگی هوا؛ احتمال اجرای دورکاری در صورت تشدید آلودگی؛ اجرا نشدن قانون هوای پاک از سوی دستگاه های مربوطه؛ توصیه های پزشکی؛ تاثیر تخریب روددره‌ها به بهانه توسعه شهری و تاثیر بلند مرتبه‌سازی بر آلودگی هوای تهران، پرداخته اند. رسانه های اصولگرا نیز در این زمینه مطالبی حول محورهای رتبه چهارم تهران در آلودگی هوا؛ تاثیر حذف ردیف های بودجه شهرداری بر آلودگی هوا؛ اقدامات تهران برای کاهش آلودگی هوا و در جست‌وجوی مقصر، منتشر کرده اند. رسانه های اصلاح طلب نیز محورهای تاثیر بودجه شهرداری بر آلودگی هوا؛ شروط محیط زیست برای مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها و توجیهی برای مصرف مازوت، انتشار داده اند.  

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha