آهن و ویتامین دی از ضروری‌ترین مواد مغذی در دوران بلوغ است

قزوین-ایرنا- کارشناس تغذیه گفت: دوره بلوغ دومین برهه بسیار مهم از رشد بدن است و تغذیه مناسب و مصرف آهن و ویتامین دی از ضروری‌ترین مواد مغذی در این دوران به حساب می‌آید.

پریسا افلاطونی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دوران بلوغ، بدن برای رشد و تکامل خود نیاز به حمایت دارد و به دریافت مواد مغذی احتیاج بیشتری پیدا می کند.

وی با بیان اینکه معمولا دوران طلایی بلوغ با افزایش اشتها همراه است؛ تصریح کرد: اهمیت تغذیه سالم و مناسب در نوجوانان به دلیل جذب سریع انواع مواد مغذی بسیار حائز اهمیت است و تغذیه مناسب باعث بهبود عملکرد شناختی نوجوانان می شود و کیفیت زندگی آنها را تضمین می کند.

این کارشناس با بیان اینکه، آهن یکی از مواد مغذی و ضروری بدن در دوران بلوغ است، اظهار داشت: فقر آهن در دوران بلوغ در دختران و پسران به شدت مشاهده می شود و والدین باید نسبت به مصرف آهن در این دوران توجه لازم را داشته باشند؛ آهن علاوه بر اینکه به رشد بهتر بدن کمک می‌کند باعث افزایش انرژی، تمرکز و سیستم ایمنی بدن می شود.

وی ادامه داد: مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین و کلسیم به دلیل تنظیم سوخت و ساز بدن، ترمیم سلول ها و تقویت عضلات، استخوان، ناخن ها و موها و همچنین سالم ماندن قلب و عروق و دندان ها کمک می کند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه ویتامین دی از دیگر مواد مغذی و ضروری بدن در دوران بلوغ است؛ بیان کرد: متاسفانه مصرف این ویتامین که یکی از ضروری ترین نیازهای بدن است، جدی گرفته نمی شود در صورتی که ویتامین دی، بدن را در برابر بسیاری از بیماری‌های مختلف ایمن می کند.

افلاطونی همچنین به نوسانات فشار خون و درجه حرارت بدن در این دوران، اشاره کرد و ادامه داد: مصرف و دریافت پتاسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و برای تنظیم تعادل مایعات و کنترل فعالیت الکتریکی قلب و سایر عضلات، حیاتی است.

وی افزود: داشتن رژیم غذایی سالم در دوران بلوغ که شامل مصرف غذاهای متنوع، متعادل و سرشار از مواد مغذی باشد می‌تواند مانع از بروز انواع بیماری ها در آینده شود.

این کارشناس سلامت با بیان اینکه، مواد مغذی ضروری بدن به ۲ دسته ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌ها تقسیم می شود، گفت: درشت‌مغذی‌ها شامل پروتئین، کربوهیدرات و چربی هستند که نوجوانان در دوران بلوغ باید ۶۰ کالری کربوهیدرات، ۲۰ کالری چربی و ۲۰ کالری پروتئین به صورت روزانه دریافت کنند.

افلاطونی با بیان اینکه پروتئین‌ها شامل گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، لوبیا، نخود فرنگی، سویا، آجیل و دانه‌های خوراکی هستند، افزود: نان و انواع غلات همچون برنج، سبزیجات و ماکارانی در دسته کربوهیدرات ها و موادی چون زیتون، انواع آجیل، دانه‌های مغذی، تخم‌مرغ و ماست در دسته چربی ها قرار دارند.

وی همچنین تصریح کرد: به دلیل افزایش اشتها در دوران بلوغ، تمایل نوجوانان به مصرف غذاهای کم ارزش مانند فست فودها، غذاهای فراوری‌ شده و تنقلات پرنمک مانند چیپس زیاد است که در این خصوص نیز خانواده ها باید مدیریت لازم را در خورد و خوراک فرزندان داشته باشند.

افلاطونی با بیان اینکه، بسیاری از نوجوانان ممکن است از مهمترین وعده غذایی خود یعنی صبحانه غافل شوند، افزود: مصرف صبحانه از ضروری ترین وعده هایی غذایی است و نوجوانان باید سعی کنند علاوه بر مصرف سه وعده اصلی روزانه ۲ میان‌ وعده اضافی از انواع میوه‌ها و سبزیجات میل نمایند چراکه میوه و سیزیجات منبع اصلی مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha